close
*** ***

Tips Guna Teknik Pemasaran Sms Secara Berkesan



Perkhidmatan SMS mempunyai kuasa dalam memanjatkan jualan ke tahap yang tinggi.
 
Kajian mendapati pelanggan lebih tertumpu untuk membaca SMS. Sebanyak 98% SMS yang diterima akan dibaca oleh pelanggan.

Penemuan ini membuktikan bahawa kaedah ini jauh lebih efektif daripada kaedah emel dan lain-lain kaedah yang dipraktikkan.
Secara logiknya, semua pelanggan menggunakan telefon bimbit untuk tujuan komunikasi.

… Dan alat komunikasi itu sentiasa berada dalam genggaman tangan (ataupun di dalam poket seluar pelanggan) tanpa mengira masa.
Untuk penjelasan mudah, perkara ini adalah peluang keemasan kepada semua peniaga.

Perkara yang membezakan antara peniaga adalah cara mereka merangka ayat-ayat persuasif yang digunakan dalam SMS mereka.

Teknik Jentik Minat Pelanggan

#1 – Muliakan Nama Mereka

Tiada perkara yang lebih mudah untuk menambat hati pelanggan selain daripada menggunakan nama sebenar mereka.
Mari kita kaji diri kita sendiri.
Jikalau peniaga sering menggunakan nama kita untuk setiap SMS yang dihantar, apakah perasaan kita? Adakah kita akan suka dan gembira dengan perlakuan tersebut?
Raikan pelanggan kita dengan memuliakan nama mereka dalam setiap SMS yang dihantar kepada mereka.
Kuasa ‘personal touch’ daripada teknik ini bakal menghuru-harakan perniagaan kita.


#2 – Ringkas dan Padat

Menulis perkataan yang berjela-jela akan merumitkan proses pembacaan dan pemahaman pelanggan mengenai perniagaan kita.
Tulis iklan dengan menggunakan ayat mudah dan ‘straight forward’.
Lebih ringkas dan padat, lebih elok.


Kita tidak mempuyai banyak masa untuk menjentik minat mereka untuk membeli. Masa yang ada boleh digunakan dengan wajar oleh peniaga.
Peniaga boleh menjalankan kajian awal berkenaan ayat yang hendak digunakan untuk dihantar menggunakan sistem SMS kepada pelanggan.
Teknik ini menggunakan kaedah ‘less is more’. Raikan kuasa ayat persuasif yang efektif secara maksimum untuk tingkatkan jualan.


#3 – Ada Tawaran Menarik Untuk Saya?

Soalan ini merupakan soalan wajib yang ditanya oleh pelanggan.
Logiknya, semua orang akan mengajukan soalan yang sama kepada diri mereka sendiri.

Tidak elok untuk memberitahu pelanggan tentang apa yang perniagaan kita jalankan.

Lebih elok jika peniaga memberitahu pelanggan mereka faedah yang bakal mereka terima.

Sebagai contoh, jika kita menjalan perniagaan menjual produk melansingkan badan. Peniaga boleh guna ayat ‘guna produk ini untuk hilangkan 5KG lemak dalam tempoh 2 minggu’.

Guna ayat ringkas dan nyatakan informasi secara ‘straight forward’.
Penting untuk pelanggan sedar akan faedah yang akan mereka perolehi.


Mungkin Anda Akan Lebih Paham Bila Baca Disini Teknik Pemasaran SMS Berkesan


EmoticonEmoticon